Omega-3 maščobne kisline

Omega-3 maščobne kisline (Omega-3) so pomembne za srčno-žilni, pljučni, imunski in endokrini sistem. Najbolj poznane so ALK (alfa-linolenska kislina), EPK (eikopentaenojska kislina) in DHK (dokozaheksaenojska kislina). Pomagajo znižati krvni tlak; zmanjšati raven  trigliceridov; upočasniti nastanek oblog v arterijah; in zmanjšati tveganje za aritmijo, srčni infarkt in možgansko kap. Zato se pogosto spodbuja uživanje omega-3: od dodatkov ribjega olja do živil, ki jih vsebujejo. Zadnje raziskave sicer prinašajo sporne ugotovitve, zlasti glede srčno-žilnih koristi višjih odmerkov (AHA, 2020). Zato si poglejmo, kakšne so ključne informacije za najboljšo uporabo?

Vir

Največ omega-3 (tako DHK kot EPK) vsebujejo hladno vodne ribe (losos, skuša, tuna, sled, sardine), manj pa puste ribe (brancin) in morski sadeži (kozice, ostrige).

Številne rastline vsebuje veliko ALK (semena chia, laneno olje, angleški orehi), ki jih lahko človeško telo pretvori v EPK in nato še v DHK, a je pretvorba količinsko omejena. Zato je najlažje zadostiti potrebe po EPK in DHK neposredno z  uživanjem hrane ali prehranskih dopolnil, ki ju vsebujejo.

Proti trigliceridom

Omega-3 so v pomoč pri znižanju tako visoke ravni trigliceridov (2,3-5,6 mmol/L) kot zelo visoke ravni trigliceridov (>5,7 mmol/L). Ameriško združenje za srce (AHA) priporoča  dnevni odmerek omega-3 od 2000 do 4000 mg, in sicer kot EPK ali kot EPK in DHK. Ta odmerek omega-3 naj bi bil učinkovit in varen tudi pri zdravljenju skupaj z drugimi zdravili (statini) za znižanje zvišanih lipidov. V takšnem primeru naj bi uporaba EPK glede na obsežno raziskavo REDUCE-IT zmanjšala pojav srčno-žilnih dogodkov kar za 25%.

Drugi učinki

Natančne koristi uporabe omega-3 v različnih bolezenskih okoliščinah se še vedno preiskujejo. Predmet raziskav so vplivi omega-3 na bolezni srca in ožilja, preprečevanje raka, nevrološka stanja, očesne bolezni in revmatoidni artritis. Klinična preskušanja v devetdesetih letih prejšnjega stoletja so pokazala, da dodatki omega-3 zmanjšajo potrebo po protivnetnih zdravilih in kortikosteroidih pri bolnikih z revmatoidnim artritisom. Študija iz leta 2020 pa je pokazala, da lahko omega-3 modulirajo dejavnost bolezni pri bolnikih z revmatoidnim artritisom. Tako kot o drugih potencialnih koristih uporabe omega-3 bodo tudi o teh morale povedati kaj več nadaljnje raziskave. Še vedno ni jasno, ali omega-3 zmanjšajo ali zvečajo tveganje za rak na prostati. Prav tako bi bilo treba dokazati, da omega-3 pomagajo pri sindromu razdražljivega črevesja.

Nepriporočljiva kombinacija

Omega-3, posebno še v visokih odmerkih, ni priporočljivo jemati skupaj z aspirinom in antikoagulanti, ker takšna kombinacija lahko povzroči krvavitve.

Varnost

Uporaba ribjega olja je na splošno varna. Le dolgotrajna uporaba dodatkov ribjega olja v velikih odmerkih bi lahko povzročila toksičnost zaradi zaužitega vitamina A, ki se nahaja v ribjem olju pa tudi v živilih živalskega izvora, kot so jetra, mleko in ledvice, ter z vitaminom A obogatenih živilih in prehranskih dopolnilih. Takšna toksičnost lahko povzroči omotico, slabost, bolečine v sklepih in težave s kožo. Čezmerno uživanje maščobnih kislin lahko povzroči nespečnost. Prehranska dopolnila z ribjim oljem pri nekaterih posameznikih povzročijo zgago. Ribje olje povzroči drisko le pri redkih posameznikih. Vnos omega-3 ni povezan s pomembnim zmanjšanjem izločanja urina.

 

Vir: Medscape, april 2021

Close Menu